Saturday, February 27, 2010

mari rapat-rapat..

::Salmea
Saturday, February 27, 2010
salam...

helloo pepol....


ehem2...malam ni adalah special kerna ini mlm adalah malam bertuah laa (sila bc dgn gaya p.ramlee..)... sbnrnya nak citer pasal hal siang td...tp memandangkan malam ni asam pedas ikan tongkol aku menjadi dan amatlah enak (~petirr...puji dr sdr)..so aku nak cepat2 letak resipi sini takot terlupa resipi...so next time leh rojok sini.....

owh yeah...kredit kepada pakcik google (Mesra.net) kerna aku tlh cilok resipi dr situ & aku telah menokok tambah sedikit resipi asal :

Bahan-bahan :
utk dikisar :
tomato sebijik
cili padi
cili kering
halia
bawang besar & bawang putih
bijik ketumbar
utk dihiris :
2 bijik bawang kecil
cara-cara :
- panaskan kuali.
- masukkan 2 sudu minyak masak.
- bila minyak panas, masukkan bahan hirisan kemudian masukkan bahan yg dikisar td.
- biarkan sekejap atas api yg sederhana bahan2 td, kemudian masukkan sedikit serbuk kari ikan, sebijik tomato dibelah 4, asam keping, garam n masukkan sebatang serai.
- biarkan bahan2 tumisan masak n naik bau, pastu masukkan air. biarkan smp mendidih.
- masukkan ikan (ikut suka nak pakai ikan apa).
- bila agak2 ikan dah masak, masukkan bunga kantan n didihkan sebentar lagi dgn api yg kecil.
~siap utk dhirup..yea.....

pish pepol

salmeaSlim

4 comments:

ZaZa said...

bagus2 ko tag kat recipe.
nanti bile aku gagah, aku try buat tak jadik..then how? sure ke ko masukkan segala bahan dalam entry rapat-rapat ni? haaa?

Salmea said...

hahahha..sure lahh....sila try...kalo tak jd sila sedekah kat kucen....dalam 5 kali aku wat asam pedas...sekalik jer menjadi...mayb da dtakdirkan aku bkn tukang masak terbaek d alaf ini..huhu....

pst:tgh slurp sup asam pedas..

Nurul said...

fuhh..but at least menjadi la jugak kan..
ader org buat asam pedas ayam ker?

Salmea said...

ada wei asam pedas ayam...serius.

 
PPG Plus One © 2009. Design by Pocket